Innovation hub:
Ricoh

Innovation playground bij Ricoh
Ricoh is een Japanse producent van kopieer apparaten en printers. Het is één van de leidende partijen in de wereld. In Europa staat het hoofdkantoor in London en deels in Amsterdam. Hoe gaat het bedrijf zich staande houden in een wereld waarin het kopieerapparaat niet meer centraal staat?

Visie vorming
Dit was in de tijd dat Uber de straten van Europa opschudde en Airbnb de binnensteden veranderde. Europese bedrijven openden hun deuren voor corporate innovators, incubators, open innovation en andere samenwerkingsvormen. Talent koos niet meer automatisch voor grote bedrijven en startups innoveerden sneller. Als eerste zelfbenoemde corporate innovator bij Ricoh zette ik dit op de agenda bij het topmanagement van Ricoh Europe. Stap 1: In kaart brengen wat er speelde en hoe Ricoh proefballonnen kon oplaten om samen te werken met startups.

Co-creatie
In een multinational met Japanse oorsprong is het een uitdaging om verandering te prediken en buiten de gebaande paden te treden. Een groot deel van mijn inspanningen was gericht op het intern vergroten van het besef dat de wereld snel veranderde en dat we bijvoorbeeld een corporate incubatorprogramma konden oprichten. Mijn grootste resultaat was een bezoek aan de TNW-conferentie met een zeer divers gezelschap uit de verschillende organisaties binnen Ricoh. Met vooruitgeschoven pionnen uit Spanje, Engeland, Frankrijk, Nederland én twee senior Japanse executives ben ik naar de TNW-conferentie geweest. Ook op andere interne conferenties heb ik het verandervlammetje aangewakkerd, waarmee ik veel van de huidige veranderingen bij Ricoh wereldwijd als eerste dominosteen een zetje heb kunnen geven.

De resultaten
Bij een nieuwe koers hoort een nieuw geluid en nieuwe helden. In het Preferred Partner Network hebben wij daarom nieuwe communicatie gelanceerd die de successen van onze partners vierden. Wat voor nieuwe diensten lanceerden zij, wat lukte en waarom of waarom niet. Dit uitvergrotingseffect werkte zeer effectief en goed voorbeeld deed vaak goed volgen.
Wat leuk dat je contact zoekt
Bart Geers – bart@bartgeers.nl – +31 (0)6 48 87 73 41