Selecteer een pagina

Impact Nation:
Sustainability bij Centralpoint

Situatie analyse

Klanten verlangden meer van Centralpoint op het gebied van duurzaamheid. Wat men wilde was niet duidelijk omdat de markt zich nog moet ontwikkelen. Onze doelstelling was het ontdekken waar men aan kon denken en de dialoog hierop aan te gaan met stakeholders zodat we vooruitgang konden laten zien.

Visie vorming

Tijd voor speurwerk en netwerken. Het is een nieuwe markt en de pioniers bouwen in hun proeftuinen aan oplossingen. Dat is waar ik me graag in beweeeg. Visionairs en experts ondervragen, met (corporate) innovators en startups praten; wat zeggen ze. LinkedIn is hier onmisbaar. Mensen vanuit passie en waarde creatie benaderen is altijd leuk en leidt veelal tot samenwerkingen. En intern speelt er ook vaak meer dan gedacht en niemand weet meer van de klanten dan de accountmanagers. Dus intern heb ik ook goed mijn licht opgestoken.

Vanuit deze zoektocht kwam ik in aanraking met mensen bij ABN AMRO en the Impact institute die ook net gestart waren met een incubator programma om concrete invulling te geven aan de vergroenings doelstelling, het Impact Nation programma: Een matchmaker programma tussen corporates en (internationale) startups. Dit initiatief hebben we bij het top management neergelegd en bij andere stakeholders voor draagvlak.

Co-creatie

Het project Impact Nation bestond uit een 100 daagse introductie en matchmaking met startups op het gebied van impact / sustainability. In een waaier van kanten die we op konden, met welke propositie kunnen we het meeste impact maken om IT te vergroenen? Via intensief brainstormen kwamen we uiteindelijk op het inzichtelijk maken van (dark) data uit als onzichtbare ontembare CO2 uitstoter. De Engelse startup Qingtech heeft een goede tool gebouwd om dit inzichtelijk te maken.

Het intern uitleggen van een nieuwe dienst, het grotere verhaal duiden, de aansluiting bij de rest van het portfolio, de eerste gesprekken met klanten, dit was allemaal onderdeel van het samen neerzetten van een nieuw geluid. Eerst moeizaam, daarna…

De resultaten

 

Een aanzwellende golf van interesse!

  • Klanten die zelf ook aan het pionieren waren wilden met ons sparren en uitproberen
  • Interne superpromoters die ons naar voren schoven
  • Interne zeepkist meetings om het nieuwe verhaal te vertellen
  • Vendoren die contact met ons zochten om hun innovatie verhaal te vertellen en ons actief aan klanten koppelden
  • En de innovator of the year award vanuit het moederbedrijf uit Zweden.

Wat leuk dat je contact zoekt

11 + 7 =

Bart Geers – bart@bartgeers.nl – +31 (0)6 48 87 73 41